Isträd

Så här vackert är vårt "isträd" på gården nu. Vi hoppas att det är minusgrader någon månad till så vi kan njuta av det länge. Samtidigt kan vi också träna på färger, former och siffror.
Isexperiment

Mellangården håller på med ett forskande av is. Barnen fick välja varsin siffra och form som de sedan hällde vatten i och sedan "pyntade" med glitter och färg. Under tiden fick barnen öva på färger, former och siffror. Efteråt ställde vi ut dessa på balkongen och sen fick barnen fundera över vad de trodde skulle hända.
- Jag tror att de blir kalla.
- De smälter!
- De blir till glas, kanske?
"Föskolan ska stäva efter att varje barn:
* utvecklar... förståelse för symboler,
* utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar...
* utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen." (Ur läroplanen för förskolan)
Dessa är bara några av de mål som barnen tränade på under denna forskning.
Barbastark på sörgården!
Sörgården har nu fått besök av Barbastark. De målade tillsammans med honom. Det blev självklart med röd färg på sockerlösning. Det blev jättefina alster.


"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga..." (Ur läroplanen för förskola.)
Isexperiment






"Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin matematiska förmåga..." (ur läroplanen för förskolan.)
Oppgården har gjort isexperiment.






Den här veckan har Oppgården gjort experiment med is och snö. Det blev väldigt vackra hängen som de sedan hängde upp i äppelträdet på gården.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar... sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen." (ur läroplanen för förskolan.)
Välkommen till min nya blogg!
Vi startar om den nya terminen med en helt ny blogg och hoppas på att detta ska bli bra.
Förra veckan var vi ute mycket i snön. Vi tog ut vattenfärger och penslar och målade i snön och på en snögubbe som Oppgårdsbarnen hade gjort. Det blev mycket fint. Vi passade även på att skriva våra bokstäver i snön.










"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktion." (Ur läroplanen för förskola)