Barbabok på Sörgården

Barnen på Sörgården har gjort böcker där de ska sätta in arbeten som utgår från temat barbapappa. Denna bok har lånat färg och form från Barbabok. Barnen har fått måla och glittra och gjort den fin.
Påsken närmar sig...
... och på Mellangården håller barnen på att pyssla för fullt.

Här tränar vi bl.a. på finmotoriken när vi ritar, klipper och limmar samtidigt som vi får lära oss om vår kultur. Dessutom har vi roligt och vi får det väldigt fint och vårglatt på vår avdelning!
Mål: Känna igen sitt namn
På Mellangården har vi jobbat med att alla barn ska kunna hitta sitt eget namn vid samlingar. Det har blivit en rolig lek som de flesta barnen klarar. Många har även börjat kunna sina kompisars namn. Därför kan vi stolt meddela att flera barn på avdelningen nu kan "läsa" över tio ord.

(Emma var inte med vid själva händelsen.)
- Det är min bokstav!
- Där är mitt namn (pekar på en bokstav som finns i barnets namn).
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner." (Ur läroplanen för förskolan)
Musiklek med Susanne.
I måndags hade vi besök av Susanne Lind som kom och spelade,sjöng och dansade med oss. Det var jätteskoj och vi sjunger fortfarande på många av hennes låtar. Vi har även dessa låtar på cd så vi kan lyssna och dansa till de.






Under denna musi lek tränade vi bl.a. motorik, språk, fantasi och samarbete. Dessutom hade vi roligt!
Dukat och klart!







Barnen övar här bl.a. på begrepp som antal, ordning, form, läge och rum.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp..." (Ur läroplanen för förskolan)
Mums!
På semmeldagen så mumsades det på semlor på Oppgården.



Vid semmelbaket så tränades en mängd olika matematiska begrepp och ord. Till exempel så räknades det ut hur många dl mjöl som ska vara i degen, hur många bullar måste vi göra för att det ska räcka, mm. Och sen smaskades det semlor!
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik..." (Ur läroplanen för förskolan.)