Fritt pysslande
Så här fint kan det bli när barnen själva får pyssla fritt med allt material i atteljen.
När barnen fritt får använda materialet får de en mängd bra upplevelser, de övar bl.a. upp fantasin, motoriken och självkänslan.

När barnen fritt får använda materialet får de en mängd bra upplevelser, de övar bl.a. upp fantasin, motoriken och självkänslan.
Hela Lustigkullen utforskar!
Vad händer om vi häller i godis (mentos) i en flaska cola light??? "Det ändrar färg!" trodde barnen.

"Det blev en vattenfontän" "En vulkan!" WOW!
Spännande och roligt för alla åldrar!
Roligt med enkla medel...

Teaterförberedelser
Mellangården håller på med att göra material till sin teater. Här skapar barnen horn till sagan om bockarna Bruse.
I förskolans läroplan står det att alla barn skall få möjligheter till att skapa med olika material och på olika sätt.

I förskolans läroplan står det att alla barn skall få möjligheter till att skapa med olika material och på olika sätt.
Magiska kulor


Vi började med att lägga ner potatisar och ägg i vanligt vatten. Barnen fick först gissa vad de trodde skulle hända. Vi rättar inga barn, det viktigaste är att de vågar ha en hypotes, inte att de har rätt. Det visade sig att både äggen och potatisarna sjönk.Men sen blandade vi i salti vattnet och rörde om. Vi fick ha i en massa salt innan det hände något, men sen flöt potatisarna och äggen upp. Vi diskuterade varför det blev så, och barnen kom in på Döda havet som vi pratat om tidigare, att det är så salt där så inget kan leva där. Och alla som badar där kan inte dyka ner under vattnet, man bara flyter upp hela tiden.
Sen tog vi fram de "magiska kulorna". De är små, mörka kulor so vi la i vatten, och sen fick vi vänta. Dagen efter tittade vi till de och då hade de växt och blivit lena. "De är mjuka!" " De är kalla!" "Det är superlent!" "De är som vinbär!" "Kan jag äta de?"
Vi undrar hur stora de är efter helgen...
Mellangården funderar...
... vad händer med snö som man tar in? Några trodde att ingenting skulle hända medan någon trodde att det magiskt skulle bli leksaker i hinken. Mycket spännande och enkelt experiment där pedagogerna samtidigt kan berätta för barnen varför man inte ska äta snö.
Samtidigt som barnen lär sig om det naturvetenskapliga fenomenet snösmältning får de också öva sig i att diskutera, fundera, prata i grupp och vänta på sin tur.


Samtidigt som barnen lär sig om det naturvetenskapliga fenomenet snösmältning får de också öva sig i att diskutera, fundera, prata i grupp och vänta på sin tur.
Månaderna
Barnen som går på Oppgården började fråga när de fyller år, vem som fyller år först, vem som fyller år idag osv. Detta intresse resulterade i att vi gjorde ett årshjul där vi kan sätta in i bilder på banen i den månaden de fyller. Vi sjunger sången om månaderna och pratar om de olika årstiderna som finns. Här får barnen höra svåra begrepp som igår och imorgon osv.

Lustigkullens värdegrund.
På vår förskola har vi i höstas skapat en egen värdegrund som består av tre ord som är viktiga för vår förskola. Dessa ord är inspiration, trygg och positiv. Alla som vistas på vår förskola ska se till att dessa tre ord följs, det gäller även föräldrar och andra vuxna som kommer till förskolan.
På Oppgården har vi nu pratat i små grupper om värdegrunden och sedan har vi läst en bamse historia och diskuterat utifrån den.


I förskolans läroplan kan vi läsa: "Att hävda grundläggande värden kräver att värderingar tydliggörsi den dagliga verksamheten."
Sörgården målar...
... med hela kroppen och med olika material. Idag har de provat att måla med bilar, händer och flygplan.
Barnen smakar, känner, luktar och använder hela kroppen i sitt utforskande. Små barn behöver använda sig av hela kroppen och av alla sina sinnen i sitt utforskande.


Barnen smakar, känner, luktar och använder hela kroppen i sitt utforskande. Små barn behöver använda sig av hela kroppen och av alla sina sinnen i sitt utforskande.
Mjölmålningar!
På Oppgården blandade vi flaskfärg tillsammans med mjöl, salt och bakpulver. Med denna röra målade vi på papper som vi sedan stoppade in i mikron en stund.

I läroplanen för förskolan står det att förskolan ska se till att alla barn får skapa med hjälp av olika tekniker och material. Samtidigt kan vi prata om den biologiska processen med jäsning.
Sörgården utforskar.
Idag fick barnen på sörgården chansen att utforska ett helt nytt ämne. Pedagogerna blandade ihop potatismjöl vatten och balsam (det går alldeles utmärkt utan balsam) och sedan fick barnen känna och kladda på det. detta blir en icke newtonisk fluid, alltså en vätska vars tjockhet ändras utifrån rörelse. När pedagogerna rullade en boll av vätskan så blir det som en hård boll men så fort man slutar rulla bollen så blir vätskan som en smet som rinner ut. Barnen var fantastiskt intresserade och satt länge och utforskade detta fenomen. Prova gärna hemma!
Det står i läroplanen för förskolan att: "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen."

Det står i läroplanen för förskolan att: "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen."