Mellangården bygger!

Och oj vad de bygger. Det blev till slut en hinderbana där de sedan också kunde träna sin balans och kroppsuppfattning.
 
När barnen bygger tränas bl.a. deras fantasi, matematik och teknik. När de sedan provar att gå på hinderbanan övas också deras balans och grovmotorik. Dessutom tränas deras samarbetsförmåga när de bygger så stora saker tillsammans.

Vinter igen då...

... och barnen älskar det. Vi är ute så mycket vi bara kan i säsongens sista snö. Det ryktas om att det blir vår igen nästa vecka. Förra veckan var det ju nästan vår och då hittade barnen en mängd olika vårtecken i skogen.
 
På våra utflykter utforskar vi vår närmiljö och de skiftningar som sker i naturen. Vi pratar om djur, natur pch miljö och lär oss mängder av olika begrepp. Här ovan tränar barnen på sin empati och omsorgskänslor. Vad behöver nyckelpigan för att inte frysa?
 
 

Experiment med diskmedel.

 
När barnen kom uppför trappan idag hade pedagogerna förberett för en experiment. ÅH, ska vi göra experiment? Sa barnen lyckligt och satte sig och väntade förväntansfullt.
 
Vi hade hällt upp olika vätskor i olika tallrikar. sen hällde vi i några droppar karamellfärg och sen doppade vi en tops i diskmedel. Det blev jättespännande effekter och barnen var väldigt engagerade.
 
Nu har vi även öppnat en egen facebooksida där vi också lägger in bilder från verksamheten. Glöm inte att gå in där och kolla!
https://www.facebook.com/?sk=welcome#!/lustigkullensfsk.lustigkullen

Matematisk övning.

Vid samlingen på onsdagen pratade vi om våra familjer, hur många är ni i din familj?  Vi började lägga ut kaplastavar i olika högar, efter hur många medlemmar alla hade i sin familj. Sen gjorde vi samma sak med husdjur. När vi frågade barnen vad vi gjorde för något var det ett barn som svarade "diagram".
Detta är ett enkelt sätt att introducera svåra begrepp som stapeldiagram, samtidigt som det är utifrån barnets intressen och erfarenheter. Det är också lätt att se vilken stapel som är högst alternativt lägst.

Experiment med blommor!

Vad kommer att hända om jag delar på blommans stjälk och stoppar de båda delarna i två glas blandat med karamellfärg? I det ena glaset har jag grön färg och i den andra blå.
 
- Jag tror att den (blomman) blir den färgen som det blir när man blandar blå och grön.
 
Om jag blandar blå och röd karamellfärg, vilken färg blir blomman då?
 
- LILA!
-Det här blir spännande!
- Det ser ut som vinröd.
- Ska vi vänta tills imorgon?
- Det kommer inte att hända något på en gång...
- Vad blir det om man blandar blå och grön?
 
P- Det kan ni undersöka i atteljen senare.
 
- Då vet jag vilken färg blomman kommer att få!
 

RSS 2.0