Utrymningsövning!









Matematik bekymmer...
... det hade några pojkar igår (läs torsdag). Eftersom vädret var vakert och skönt så tog vi ut lite papper, pennor och asfaltskritor. Asfalskritorna var populära och många barn utforskade dess olika användningsområden. Man kunde ju rita med de på papper och på asfalt. Även stenar och grus färgades.







Sex av de största killarna på förskolan började göra en "hoppa hage". Sedan ville de skriva siffor i rutorna.
M - Vad kommer sen?
E - 6!
M - Hur ser en sån ut?
T - Så här! En ring och sen ett streck på.
E - Nej, det är en jordgubbe!.
M - Sen kommer 7! (böjer sig ner och ska börja rita men hejdar sig) Hur ser en sån ut?
E - Ungefär som en etta.
M - Åttan är två ringar på varandra!
När pojkarna var klara kastade de stenar och hoppade tillsammans samtidigt som de räknade antal skutt. Det här är ett exempel på hur barnen lär sig av varandra, hur de tillsammans löser ett problem.
Vårtecken!
När Oppgården hade utflykt så hittade de en mängd blåsippor. Dessa fick barnen rita av och sen skriva datum på sina teckningar.






Barns lärande.
Barns lärande sker hela tiden, vare sig det är en pedagog som aktiverar de eller om det är något där barnen själva leder och medverkar.

När barnen leker får de en chans att göra omvärlden mer förståelig. När de leker övar de bl.a. på att kommunicera, lyssna, hantera konflikter, fantasi och empati.

När barnen bygger med kaplastavar eller lego tränar de bl.a.på konstruktion, teknik och balans.

När de pysslar övar de på sin motorik, färger, fantasi, kreativitet och kroppsuppfattning mm.
När allt detta sker tillsammans med andra barn så lär dig sig en mängd andra saker, t.ex. att arbeta i grupp, komma överrens, hantera konflikter och kommunicera. När de dessutom har en vuxen nära som handleder och leder vidare så sker ännu mer.
Oppgården målar på is.



Här visar pedagogerna att de använder sig av barnens intresse för att föra verksamheten vidare, precis som det står i läroplanen för förskolan!
Experimenterande!
På Mellangården har vi dagliga samlingar som barnen bara älskar! Mest älskar de när Barbaflink har samling med experiment. Det här var en sådan dag. Först hade han tänt ett ljus och frågade barnen vad de trodde skulle hända om han ställde ett glas över. Eftersom barnen har gjort detta tidigare så gissade de att ljuset skulle slockna. Vi provade och fann att vi hade rätt. Sen hällde Barbaflink färgat vaten på en lien tallrik, ställde ett tänt ljus på tallriken och frågade vad barnen trodde skulle hända nu. Det slocknar, trodde de. Vi provade och hade rätt igen. Men den här gången sögs vattnet upp i glaset så ljuset flöt omkring i glaset. Fantastiskt tyckte vi och provade igen... och igen... och igen...



Här övar barnen bl.a. på problemlösning, kreativt tänkande, fantasi och att utbyta tankar och idéer. Dessutom tränas deras språkliga förmåga när vi diskuterar fram vad vi tror ska hända. Och allra bäst, det är kul!
Oppgården på utflykt!
Nu när våren börjar närma sig så har Oppgården börjat med utflykter. På dessa utflykter går de till en "naturruta" där de tittar på vad som händer från vecka till vecka.


När de går till naturrutan upptäcker barnen bl.a. hur årstider växlas. Dessutom lär de sig hur närområdet ser ut, samt tränar sin grovmotorik.
VÅR!
Nu känns det att våren är på väg. Solen värmer, snön smälter och vi börjar hitta vårtecken lite överallt. Det roligaste med den här tiden är självklart leran och vattnet som går att hitta överallt på gården. Det är enormt roligt och det blir enormt lerigt och blött.



Lera och vatten kan bli vad som helst med fantasins hjälp. Några barn har gjort en flod, en pojke gjorde en egen pool, och de flesta gör så klart tårtor, grytor och glass.
"I leken och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem." (Ur läroplanen för förskolan)
Dessutom tränas ibland deras konflikthantering. Två flickor började bråka över vem som skulle få bestämma vad som skulle vara i "grytan" och en pedagog ryckte in och sa att de kunde hämta en hink till så kunde de göra två olika grytor. Nej, det var ingen bra idé. Dessa tjejer kom överrens om att de skulle bestämma tillsammans vad som skulle vara i grytan. Dessa två har en hög förmåga att samarbeta och lösa problem!
Skärtorsdag
På skärtorsdagen gick vi till Björkgården och sjöng för de som bor där. Det är alltid uppskattat så väl hos barn som hos de äldre. Vi fick många applåder och glada tillrop.



"Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar." (ur läroplanen för förskolan.)