Matematik bekymmer...

... det hade några pojkar igår (läs torsdag). Eftersom vädret var vakert och skönt så tog vi ut lite papper, pennor och asfaltskritor. Asfalskritorna var populära och många barn utforskade dess olika användningsområden. Man kunde ju rita med de på papper och på asfalt. Även stenar och grus färgades.
 
Sex av de största killarna på förskolan började göra en "hoppa hage". Sedan ville de skriva siffor i rutorna.
 
M - Vad kommer sen?
E - 6!
M - Hur ser en sån ut?
T - Så här! En ring och sen ett streck på.
E - Nej, det är en jordgubbe!.
M - Sen kommer 7! (böjer sig ner och ska börja rita men hejdar sig) Hur ser en sån ut?
E - Ungefär som en etta.
M - Åttan är två ringar på varandra!
 
När pojkarna var klara kastade de stenar och hoppade tillsammans samtidigt som de räknade antal skutt. Det här är ett exempel på hur barnen lär sig av varandra, hur de tillsammans löser ett problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0