Vardagsmatematik.

Ofta när barnen lär sig något så är det barnen som börjar med en fråga, en idé eller en teori. Det gäller för pedagogerna att vara lyhörd och verkligen ta tillvara på dessa situationer då de uppstår. Det handlar om att stötta barnens tankar med en fråga, material eller ibland ett svar. Ofta sker dessa situationer spontant i vardagen, som denna som hände under mellanmålet.  

Mellanmål 5 november

 T - Jag ska räkna hur många frukter. 1 2 3 4 5 6 7… Det är fyra bananer (ser att det är fyra utan att räkna)

F – Vi är 8 runt bordet. 2 4 6 8 (räknar bananerna). Det blir en i var, en halv.

P – Men om vi bara hade tre bananer, hur ska vi dela de då?

E – En i var.

P – (delar ut bananerna och räknar) Nej, det räckte inte.

T – Vi får dela!

F – Ja, i många bitar!

P – Hur många bitar ska vi dela de i?

F – 2 (räknar 2 4 6) Nej.

T – 3

P – Ja, hur många bitar får vi då?

T – 3 plus 3 plus 3. Tre tre gånger det blir 12! (tänkte nog på 3 fyra gånger )

P – Blir det?

T – 13? 14? 15?

P – Räkna.

F – Det blir 9.

P – Ja 3 gånger 3 är 9. 3 gånger 4 är tolv.

T – Aha!

F – Då blir det en bit över.

P – Ja, vad gör du av den då?

M – Kastar!

P – Är inte det synd?

T – Då kan jag ta den!

P – Då får ju du fler än de andra.

M – Men jag vill i alla fall inte ha någon banan.

L – Inte jag heller.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0